Новости проекта
Разъяснение ситуации с рекламой и предупреждением МАРТ
Обновленные функции Schools.by
Голосование
Пользуетесь ли вы мобильным приложением Schools.by?
Всего 1 человек

Традыцыя

Дата: 29 ноября 2017 в 19:33

Прыпеўкі

Дай, божа, усяго, 
Чаго хочацца: 
Паспаць, паляжаць, 
Паварочацца! 

Рассыпся, гарох, 
А я пазбіраю, 
Раздайся, народ, 
А я – пагуляю! 

Мяне татка гадаваў – 
Уволю хлеба не даваў, 
Каб я шыбка не расла – 
Хутка замуж не пайшла! 

Расці, каравай, 
Вышэй тое печы, 
Каб было дзе ўчатырох 
Каравай сцярэгчы! 

Ты, Марыйка, дзе бувала, 
Можа ў лесе зімавала? 
Гарод гарадзіла, 
Красачкі садзіла! 

Мы пасеялі гарох – 
Вырасла люцэрня. 
Аграном развёў рукамі: 
- Пераблытаў зерне! 

Ой, дай, божа, у добры час, 
Як у людзей, так і ў нас. 
Вясёла гадзіна – 
Каб жыта радзіла! 

Прымаўкі пра ежу

Памаўчы, язычок, калі ясі, а не памаўчыш – трасцу з’ясі. 

Галоднай курцы зярнятка на думцы. 

Як не пад’ясі, дык залатую карэту прадасі. 

Галодныму цыганы сняцца. 

Як маем, так ужываем. 

Гора было ваша, што перапрэўшы была каша, - цяпер бы з’елі й такой, да няма ніякой. 

Нюхай, ды не рухай. 

Прыйшлі вестачкі, што хочацца естачкі. 

Спадзяваўся дзед на мёд, ажно і без вады спаць лёг. 

Не ліжы таўкача – лысы будзеш. 

На спіне шоўк, а ў жываце шчоўк. 

На пузе шоўк,а ў пузе шчоўк. 

Чужы хлеб смачнейшы. 

Ашчандзаўся, ашчандзаўся: хлеб з’еў, а квас астаўся. 

Сядзі, баба, да вечара, табе бліноў напечана. 

Хто бульбы не з’еў, той галодны чалавек. 

Без капусты жываты пусты. 

Кошкі мяса ядуць, табе косці аддадуць. 

Есць як кот: колькі важыць, столькі і з’есць. 

Лішняга і свінні не ядуць. 

Не мёд усё тое, што соладка. 

Смачнае не пераясі і чыстае не пераходзіш. 

Пераборны заўсёды галодны. 

Хто перабірае – з голаду памірае. 

Не дорага ежка, дорага пацешка. 

Хоць без пацешкі, але ў сподачку. 

Абед не ў даед. 

Абед не ўцячэ, з’ясце. 

Хто есць нажом, той з’есць ражон. 

Хто пад’еўшы, не аддыша, таго Бог за свінню запіша. 

Прымаўкі пра месяцы

Гэтыя прымаўкі дапамогуць дзеткам вывучыць назвы месяцаў. 
 

Студзень

Студзень - году пачатак, зіме палавіна. 
Студзень хаты студзіць - рана гаспадароў будзіць. 
Студзень пагодны - будзе год плодны. 

Люты

Прыйдзе люты - спытае, як абуты. 
Віхры ды мяцелі ў лютым наляцелі. 

Сакавік

Сакавік часам снегам сее, а часам сонцам грэе. 
Сакавік дрэвам сок пускае. 

Красавік

Красавіцкі ручай зямлю будзіць. 
Сонейка з красавіцкай горкі ў лецейка коціцца. 

Травень \ май

Май зямлю грэе, а сіверам вее. 
Мокра ў маі - будуць пышныя караваі. 
У травень будзе мужык управен. 

Чэрвень

Чэрвень не гуляе - ураджай люляе. 
Чэрвень сухі - плюнь на баравікі. 

Ліпень

Ліпень пякучы, але даручы. 
Ліпень косіць і жне, доўга спаць не дае. 

Жнівень
Кожная хата ў жніўні багата. 
Што ў полі ўродзіць, жнівень знаходзіць. 


Верасень
Як настаў верасень, дык туман кожны дзень. 
У верасні ліст на дрэве не трымаецца. 

Кастрычнік

Кастрычнік ходзіць па краю ды гоніць птушак з гаю. 
Кастрычнік зямлю беліць, а лес залоціць. 

Лістапад

У лістападзе кладзі капусту ў кадзі. 
У лістападзе гола ў садзе. 

Снежань
Снежань зіму пачынае, а год сканчае. 
Снежань зямлю грудзіць, хаты студзіць. 

Выбар імя: народныя правiлы

Iмя (асабовае, хрэсьбiннае, хатняе, свойскае, сямейнае, родавае, мянушка) — персанальны знак чалавека, якi спрыяе вызначэнню яго месца ў соцыуме. У культуры ўсходнiх славян, як i ў культурах iншых народаў, з цягам часу канчаткова аформiлася iдэя аб тым, што iмя — гэта ключ да жыццёвага поспеху, код прыродна-касмiчнай i духоўнай сувязi памiж прадстаўнiкамi розных пакаленняў, гэта жыццёвая мадэль гiсторыi, якая абавязкова паўторыцца на новым вiтку роду чалавечага. 

Адным з этапаў уключэння ў склад сям’i быў абрад надання чалавеку iмя. Праз яго нованароджаны далучаўся да свету людзей, да соцыуму, якi браў на сябе адказнасць за яго. Больш значным i высокiм у гэтым выпадку было iмя бацькi, ад якога дзецi атрымлiвалi "iмя па бацьку", сваю Бацькаўшчыну. Нашы продкi былi перакананыя ў тым, што iмя фармiруе, складае, робiць, утварае чалавека. Ва Украiне казалi: "Прыбяры пня, дай яму iмя — i будзе з яго чалавек!". 

Народнае светаўспрыманне заўсёды было заснавана (мела сваiм падмуркам) на самых шырокiх i вобразных асацыяцыях. У народзе было распаўсюджана ўяўленне аб тым, што калi дзiцяцi даць iмя вядомага чалавека, дабрадзейнага, паспяховага, гаспадарлiвага i г.д., то да яго пяройдуць добрыя якасцi гэтага чалавека. I наадварот, нiколi не давалi дзiцяцi iмя сваяка, якi загiнуў, самазабойцы, п’янiцы, гультая i г.д. 

Са з’яўленнем хрысцiянства славяне даведалiся аб царкоўным календары i так званых "святцах". Абрад надання iмя пачалi аб’ядноўваць з абрадам хрышчэння. Акрамя гэтага, у цэрквах адмаўлялi ў хрышчэннi тых дзяцей, iмёны якiх не адпавядалi святцам. 

На працягу не аднаго стагоддзя ў славян iснавалi падвоеныя iмёны: адно давалi па святцах i выкарыстоўвалi пры хрышчэннi, другое давалi "па звычцы" — язычнiцкае або народнае. 

Адно з царкоўных правiлаў гучыць так: выбiрайце iмя свайму дзiцяцi ў межах 10-15 дзён да i пасля дня яго нараджэння. Але ў народзе i сёння перакананыя, што ў вызначальных, значных момантах жыцця неабходна iсцi "па сонцы", выключна наперад. Таму пажадана выбiраць у святцах iмя непасрэдна ў дзень нараджэння дзiцяцi цi ў блiжэйшыя днi пасля яго нараджэння, але нi ў якiм разе не кранаць перыяд, якi папярэднiчаў нараджэнню, i тым самым вяртаць жыццё дзiцяцi назад. 

Пры хрышчэннi па царкоўным абрадзе чалавеку не проста надаецца iмя (пэўнае спалучэнне гукаў). У гэты момант хрысцiянiн разам з iмем атрымлiвае святога-ахоўнiка, якi будзе нябачна ахоўваць, дапамагаць, засцерагаць чалавека на працягу ўсяго яго зямнога жыцця. Таму калi выбiраеце iмя свайму дзiцяцi, неабходна дакладна ведаць i памятаць, iмя якога святога ён бярэ "ў спадчыну", хто непасрэдна будзе яго зямным ахоўнiкам. 

Кожны са святых, якi ўшаноўваецца ў царкоўным календары ў той цi iншы дзень, прайшоў свой жыццёвы шлях, здзейснiў толькi яму перадвызначаны Богам жыццёвы подзвiг, таму i заняў адпаведнае месца ў царкоўнай гiсторыi. Але народная перакананасць у тым, што дзiця, якое атрымала iмя ў гонар гэтага святога, пражыве падобны лёс, засталася. Таму называць дзiця iмем праведнiка (прападобнага, свяцiцеля, евангелiста) — да дабра, а iмем вялiкапакутнiка — прадвызначыць пакутнiцкi лёс дзiцяцi. 

На працягу некалькiх стагоддзяў сярод усходнiх славян iснавала традыцыя першым народжаным дзецям даваць iмёны дзядуляў i бабляў. Пры гэтым першы сын атрымлiваў iмя дзеда па бацькоўскай лiнii, другi — па лiнii мацi. Таксама рабiлi i пры вызначэннi iмёнаў для дзяўчат. 

Нашы продкi былi перакананыя ў тым, што нельга даваць дзiцяцi iмя бацькi, мацi, брата, сястры, iмёны ўсiх тых, хто жыве ў хаце, "даваць iмя на iмя". Бо лiчылася: "адзiн звядзе другога са свету". Гэта забарона тлумачылася яшчэ i тым, што на дваiх членаў сям’i будзе адзiн святы-ахоўнiк, i ён не здолее засцерагчы адразу абодвух, а тым больш траiх. (Напрыклад, бабуля Таццяна, мацi Таццяна i дачка Таццяна.) 

Кiруючыся прынцыпам падабенства, катэгарычна забаранялася даваць дзiцяцi iмя малога, якое памерла. 

У выпадку смерцi дзяцей у сям’i пры хрышчэннi дзiцяцi давалi iмя так званых "моцных" у энергетычным плане святых: Мiкалая, Андрэя, Марыi i iнш. 

Імя дало назву сямейнаму святу — iмянiны. Гэта дзень ушанавання таго святога, у гонар якога дзiцяцi далi iмя. 

Комментарии:
Оставлять комментарии могут только авторизованные посетители.